תרפיה באומנות הינו תחום טיפול אשר עושה שימוש בסוגי האומנות השונים על מנת להגיע, לנתח ולטפל בגוף ונפש האדם. תרפיה באומנות הינה תחום טיפול מוכר בו ניתן לעשות תואר באוניברסיטאות השונות ובו ניתן לקבל טיפול במוסדות רבים ברחבי הארץ. תרפיה באומנות מציעה מקום להבעה אישית אשר עובר דרך מקום של כיף ויצירה ולכן מאפשרת תהליכים ותוצאות טיפול שלא תמיד ניתן להשיג באמצעות טיפול קונבנציונאלי, תרופתי או פסיכולוגי. תחום שבולט מאוד בשנים האחרונות בהקשר של תרפיה לאומנות לגוף ולנפש הוא לקויות למידה אשר גם אליו המודעות נמצאת במגמת עלייה ומחקר בשנים האחרונות. כיום כבר הוכחה יעילותה של שיטת הטיפול באומנות בטיפול בילדים המתמודדים עם לקויות למידה וכך משיטת טיפול אלטרנטיבית צדדית היא הפכה לשיטת הטיפול העיקרית והיעילה ביותר כיום לטיפול בלקויות למידה.

מהן לקויות למידה?
לקויות למידה הינן מונח כולל המתייחס להפרעות קוגניטיביות שונות המשפיעות על יכולות הלמידה והקנייתו של ידע חדש אצל אדם בהשוואה לקבוצת בני גילו. בעבר היה נהוג להכליל רק את לקויות הלמידה: דיסלקציה, דיסגרפיה, ודיסקלקוליה הנוגעות ליכולות הקריאה, הכתיבה והחישוב תחת “קורת הגג” של לקויות למידה אך בשנים האחרונות חלה מודעות גבוהה לנושא של לקויות למידה והתמודדותה של מערכת החינוך בנושא וכיום נהוג להכליל גם “הפרעות קשב וריכוז” וליקויים נוספים תחת ההגדרה של ליקוי למידה.

תלמידים לקויי למידה
אחד הדיונים החמים ביותר בעולם החינוך ובעולם החינוך בארץ בפרט הינו ההתמודדות ומערך העזרה אשר ניתן לתלמידים בעלי לקויות למידה, שאלות רבות עולות סביב הטיפול בלקויות למידה ובעיקרם השאלה האם כדאי או לא לשלב טיפול תרופתי כימי (ריטלין) על מנת לעזור לתלמיד להשתלב מבחינה לימודית. כיום היצע הגישות והשיטות כלפי ילדים לקויי למידה רק הולך וגודל יחד עם ההכרה הממסדית ויישום שיטת ההקלות בזמן מבחנים לתלמידים הזקוקים לכך, תחום הטיפול בלקויות למידה נפתח יותר לכיוון הטבעי והאלטרנטיבי עד שכיום ניתן לראות ששיטות הטיפול האלטרנטיבי כמו תרפיה באומנות לדוגמא מביאות לתוצאות טובות יותר ומשפרות את הביטחון האישי והדימוי העצמי של התלמיד.

לקויות למידה ותרפיה באומנות
תרפיה באומנות או תרפיה בהבעה ויצירה מהווה את אחת מפריצות הדרך בתחום הטיפול בלקויות למידה, בה ניתנת האפשרות לשימוש בתקשורת המתבצעת באמצעות מדיום יותר רגשי ופתוח הלא הוא מדיום האומנות מבלי הצורך להתעמת עם הבעיה באופן מילולי ישיר ובכך להגדיל את חוסר הביטחון ואת הקושי שבביטוי. תרפיה באומנות מאפשרת פורקן רגשי והתמודדות עם הרגשות והקשיים שעולים מתוך לקות הלמידה בצורה כיפית ויצירתית, כמו כן הטיפול באומנות תורם להעלאת רמת הקורדינציה ויכולת הלמידה הקוגניטיבית דרך ההתנסות בדרך אחרת הלא היא דרך האומנות והיצירה. כיום הטיפול באומנות לילדים בעלי לקויות נחשב כמומלץ מאוד ורווח בבתי ספר ובגנים.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

תרפיה באמצעות אמנות שתורמת לנפש

בתהליך של יצירה אנחנו יכולים לרפא את עצמנו ולהתעמק בעולמנו הפנימי. באמצעות ההתעמקות וההתבוננות העמוקה פנימה, ניתן להתחיל תהליך של ריפוי וטיהור, שיתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

קרא עוד »
Call Now Button