קשת של צורות צבעים ורעיונות – התרפיה שבאמנות

ישנו קשר ישיר בין אמנות לבין תרפיה והאפשרות לטפל במגוון רב של בעיות אישיות הקשורות לבריאות הנפש, הנובעות מקשיים שונים אשר חווים ילדים ומבוגרים כאחד. הטיפול באמנות באמצעות תרפיה משלב טכניקות שונות מתחום הפסיכולוגיה הנוגעות לתהליכים בהם מבצעים יצירה אומנותית והשימוש בחומרי גלם שונים המאפשרים לרפא את הנפש. טיפול באמנות מוכר יותר בתחום הטיפול לילדים ובשנים האחרונות טיפולים אלה נעשו פופולריים עבור ילדים החווים משברים או ילדים סובלים מבעיות שונות. בשל הביקוש הרב של מטפלים באמנות, רבים לומדים את מקצוע זה במכללות מובילות המלמדות את התלמידים גישות ושיטות שונות שנועדו לרפא את הנפש באמצעות אמנות.

הטיפול באמנות מיושם במגוון רב של מקומות שיכולים להיות במתנסים, מכונים פרטיים, חוגים, בבתי ספר ועוד, והוא מופנה לקהלים רבים. כמו כן, טיפול באמנות ניתן למצוא בסדנאות פרטיות אותם מעבירים אמנים מתחומים שונים המתמקדים בפיתוח יצירתיות ובהקניית כלים המאפשרים ליצור מגוון רב של יצירות כדוגמת פיסול, ציור, הכנת מוצרי יודאיקה ועוד. מטפלים באמנות עובדים עם קהל מגוון שיכול להיות ילדים, מתבגרים, אנשים מבוגרים ועוד. הטיפולים יכולים להיות פרטניים אחד על אחד, בקבוצות, למשפחות ולקהילות.

סוגי אומנות בתרפיה שכדאי להכיר

פיסול – פיסול הוא אחד הכלים הנפוצים בעת טיפול באמנות המאפשר למטפלים לבצע שימוש בתהליך היצירה המופלא הקיים בפיסול בכדי לסייע למטופל להתמודד עם מצבים שונים כדוגמת מצבי מתח, משברים אישיים, גירושין של ההורים, חוויות טראומתיות, פטירה של אדם קרוב ועוד. למעשה, הפיסול מאפשר ליצור יצירות חדשות ולהתמקד בחומרים מסוימים הגורמים למטופל לשפר את התפקוד הקוגניטיבי, לחזק את הביטחון העצמי, לשפר את יחסיו בחברה וכלל לשפר את איכות חייו.

יצירות עם מוצרי יודאיקה – מוצרי יודאיקה הם נפוצים כמעט בכל בית בישראל ויכולים להיות מיני רבים כדוגמת פמוטים לנרות שבת, חנוכייה, כיסוי למזוזות, כיסוי לתפילין, מגן דוד ועוד. את מוצרים אלה ניתן להכין כחלק מטיפול באמנות, כך שהמטופל יוכל לבצע שימוש ביצירה ולקשט את ביתו ואפילו לפתח תחביב של ממש ובד בבד לטפל בנפשו.

ציור – תרפיה באמנות ניתן לבצע בעזרת ציור המאפשרת למטופל ליצור ציורים יפיפיים ולהשקיע בהם המון מחשבה ופיתוח הדמיון והיצירתיות. את הציורים ניתן לצייר על קנבס על ידי מכחולים ייעודיים וצבעים מתאימים, ופשוט לצייר כל דבר שירצה בצורה מקצועית במטרה לרפא את הנפש. את ציורים אלה ניתן לאחר מכן למסגר ולתלות ולהרוויח יצירות יפיפיות שיעטרו את קירות ביתו.

יצירות פלסטלינה או חימר – חומרים אלה הם גמישים ומאפשרים עבודה על הידיים תוך יצירת דמויות וצורות שונות. חומרים אלה נהדרים לפיתוח הדמיון וליצירת צורות שונות עם הידיים, ולכן מדובר בדרך יצירתית לשיפור הדימוי העצמי  של המטופל ומכאן הטיפול מתפתח ליצירתיות ולבריאות הנפש.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

מה זה תרפיה באומנות?

בתהליך של יצירה אנחנו יכולים לרפא את עצמנו ולהתעמק בעולמנו הפנימי. באמצעות ההתעמקות וההתבוננות העמוקה פנימה, ניתן להתחיל תהליך של ריפוי וטיהור, שיתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

קרא עוד »
Call Now Button