כך נועה התגברה על דיכאון לאחר לידה בתוך שבועות

לנועה ובעלה יואב נולד בנם הראשון, אירוע שלווה בהרבה התרגשות וציפייה. אבל מהר מאוד היה ברור שמשהו לא בסדר, והתברר שנועה לקתה בדיכאון שאחרי לידה. למרות שהוצע לה טיפול תרופתי ופסיכולוגי ממושך, נועה בחרה בטיפול אחר, שהציל את הקשר שלה עם בנה ומנע את התפרקות המשפחה

נועה ובעלה יואב  (השמות בדויים, השמות המלאים שמורים במערכת) ניסו במשך כמה שנים להביא ילד לעולם ולבסוף נועה נכנסה להיריון בעקבות טיפולי פוריות. בני הזוג היו מאושרים וציפו מאוד ללידת בנם הראשון.  קנו בית והכינו את חדר התינוק בשימת לב לכל פרט קטן. אבל כבר בימים הראשונים שלאחר הלידה היה ברור שמשהו לא היה בסדר. בעוד יואב ובני המשפחה של בני הזוג נהנו להחזיק את התינוק שרק נולד ולהיות במחיצתו, נועה לא רצתה להחזיק את התינוק או לטפל בו. בימים הבאים גופה החל להתאושש מהלידה, אבל מבחינה נפשית, היא הייתה במצב קשה. “הייתי עייפה כל הזמן וזה נורמלי לאמא צעירה שרק ילדה”, נועה מספרת, “אבל יותר מזה, הרגשתי כל הזמן לא ממש בעניינים. בכיתי כל הזמן. לא יכולתי אפילו להחזיק את התינוק שלי ולא נקשרתי אליו. לא יכולתי לטפל בו, והרגשתי אשמה נוראית על זה שאני לא רוצה לטפל בבן שלי, אחרי כל השנים שרק חיכינו לו.”

הסיפור של נועה הוא אינו נדיר, ההערכה היא שכ-10% מהאמהות חוות דיכאון שלאחר לידה וכי מספר דומה של גברים חווים אף הם דיכאון שלאחר לידה. רוב ההורים שיש להם תינוקות טריים בבית בוודאי מכירים את תחושת העייפות הנובעת מחוסר שינה. אבל במקרים של דיכאון שלאחר הלידה, תחושת העייפות מתלווה בסימפטומים נוספים:

  • תחושת כשלון ואשמה
  • פחד להיות עם התינוק לבד
  • קושי בריכוז ובקבלת החלטות
  • איבוד עניין בפעולות אהובות
  • הפרעות אכילה ו/או הפרעות בשינה
  • התפרצויות בכי
  • מחשבות על מוות או התאבדות
  • הזנחה של המראה החיצוני והיגיינה אישית

במידה והאם או האב חווים חמישה מהתסמינים המוזכרים לעיל יש סיכוי שהם חווים דיכאון שלאחר הלידה. כפי שמספרת נועה “לפני הלידה מאוד ציפיתי לתינוק, זה הבן הראשון שלי ושל בעלי ומאוד התרגשנו. חשבתי שחופשת הלידה תהיה התקופה היפה בחיים שלי, שאוכל להיות בבית ולטפל בתינוק שלי כל הזמן וממש ציפיתי לזה. אבל אחרי הלידה התחלתי להבין שמשהו לא בסדר. לא ממש רציתי לטפל בו וכל הזמן הרגשתי אשמה על זה שאני לא אמא טובה ופחדתי שכך יישאר המצב לתמיד. היו לי התפרצויות בכי, הרגשתי מותשת לגמרי ושום דבר לא שימח אותי, כולל י’ (בנה).”  

במהלך השבועות הבאים לא היה ניתן להשאיר את נועה עם התינוק לבדם. בשעות היום הוריהם של נועה ויואב עשו משמרות כדי להישאר בבית ולטפל בנכדם. במקרים שהם לא יכלו להגיע, נועה פנתה לשכנה ממול, “לא יכולתי להישאר איתו אפילו רגע לבד. הפחד הכי גדול שלי באותה תקופה היה שאני אף פעם לא אוהב את בני.” הפחד לצד רגשות האשמה והבושה שהיא לא מצליחה לטפל בבנה שלטו בחייה של נועה באותה תקופה. מעבר לכך גם היחסים שלה עם בעלה התערערו, “הוא ניסה להיות חזק אבל הרגשתי שאני מאכזבת אותו. שנינו היינו מתוסכלים ורבנו הרבה.”

היה ברור לנועה ולסובבים אותה שמשהו לא בסדר ובעלה לחץ עליה לפנות לבדיקה. היא נפגשה עם פסיכיאטר אליו הופנתה דרך קופת חולים שאישש את החשש שהיא סובלת מדיכאון שלאחר לידה. הפסיכיאטר הציע לנועה טיפול תרופתי להתמודדות עם המצב. “חששתי מטיפול תרופתי”, אמרה נועה ומוסיפה “אני לא נגד תרופות, אבל בגלל שזה משהו נפשי רציתי למצוא פתרון אחר. הרגשתי שטיפול תרופתי הוא אולי פתרון מהיר, אבל לא הייתי בטוחה אם זה הפתרון הטוב ביותר בשבילי. הוא הציע לי גם ללכת לשיחות עם פסיכולוג. בעבר כבר עברתי טיפול כזה, וידעתי שזה לוקח הרבה זמן עד שבאות התובנות ורואים תוצאות. ידעתי שהפעם אין לי זמן! זה מצב שמשפיע על יצור קטן שתלוי בי לגמרי ועכשיו! חיפשתי טיפול שבו יש תוצאות מהירות וההחלמה שלמה ושהכי חשוב, שאני לא רק אטפל בתינוק שלי, אלא גם אוהב אותו! “

נועה שמעה לראשונה על שיטת נוביצקי מחברה טובה. “בהתחלה חששתי”, היא מספרת, “אחרי הניסיון שלי בטיפול פסיכולוגי, לא ממש ידעתי למה לצפות. אבל אני כל כך שמחה שהחלטתי לעשות את הצעד הזה! עברתי תכנית של 16 מפגשים עם בלה (ד”ר בלה נוביצקי) שהצילו את חיי ואת חיי בני ומשפחתי. לאחר כשלושה חודשים התחלתי להרגיש בשינוי העמוק שהשפיע על כל חיי האישיים ובכל תחום. אבל אני חושבת שהשינוי שרציתי והוא האהבה והחיבור לבן שלי, התחיל כבר אחרי חודש. יצאתי מהמפגשים האלה מחוזקת, מועצמת. אחרי תקופה גדולה שהרגשתי אכזבה מעצמי וחוסר אונים, סוף סוף הרגשתי בשליטה, אופטימית, והכי חשוב, אוהבת.”

מהי שיטת נוביצקי?

שיטת נוביצקי משלבת בין פסיכותרפיה, יצירה והעצמה אישית. שיטה זו משתמשת ביצירה ככלי אבחוני וכן ככלי טיפולי. שיטת נוביצקי היא שילוב של רגש, מחשבה ויצירה ושלושת הגורמים הללו מתחברים לחיים, ליומיום. האמנות ככלי מעניקה הזדמנות להגיע לתובנות ולדיאלוג פנימי פתוח ונטול עכבות או תיווכים של מנגנוני ההגנה. טיפול בשיטת נוביצקי באמצעות אמנות נועד להעצים את המטופל ולהעניק לו מקום מיוחד שבו הוא יכול להתפתח ולשגשג. במהלך הטיפול למטופלים ניתנים כלים להתמודדות עם הקשיים שהם חווים מתוך התבססות על חוזקותיהם הפנימיות. נפגשנו עם ד”ר בלה נוביצקי, חלוצת השיטה, כדי לשמוע עוד אודות השיטה ותהליך הטיפול.

ד”ר בלה נוביצקי, הסבירה לנו למה השימוש ביצירה כל-כך מהותי לטיפול: “כל דבר שאנחנו מדמיינים הוא לא רק אפשרי אלא גם נמצא בנו. במקום שבו נגמרות המילים היצירה נוגעת. היצירה חודרת למקומות חבויים. השיטה היא כמו מעלית אל התת מודע החודרת למקומות שאנחנו לא תמיד מודעים אליהם. דרך האמנות והיצירה בשיטת נוביצקי, האדם או האישה מגלים עוצמות שלא היו מודעים אליהם, ובעזרת עוצמות אלה ניתן ליצור חיים מלאי משמעות ומעוררי השראה.”

מוקטנת של מיסדת מכללת נוביצקי ד״ר בלה נוביצקי 2

מי המטופלים שמגיעים אליכם?

“מגיעים אלינו נשים וגברים עם בעיות שונות: דיכאון שלאחר הלידה כמו במקרה של נועה אבל גם התמודדות עם חרדות, התמכרויות, הפרעות קשב וריכוז, קשיים ביחסים הזוגיים או המשפחתיים, חוסר ביטחון חברתי והתמודדויות נוספות. רוב האנשים שמגיעים אלינו מרגישים שהם לא ממצים את הפוטנציאל שלהם מעצמם ובחייהם. הם מרגישים שיכלו להגשים שאיפות בתחום האישי או המקצועי ומשהו עוצר אותם. אנחנו עוזרים להם להגדיר ולסלול את הדרך אל המטרות שלהם בחייהם. אחד מהיתרונות שלנו לעומת טיפול פסיכולוגי קלאסי הוא שתוצאות הטיפול הן גם מעמיקות וגם נראות בתוך שבועות או חודשים ספורים. כך שהמטופלים מרגישים בשינוי בחייהם במהירות. השיטה עובדת מצויין לטווח גילאים רחב גם מבוגרים אבל גם נוער וילדים מגיעים לתוצאות מרשימות.

למי מיועדת שיטת נוביצקי?

“שיטת נוביצקי מיועדת לכל אדם שיש לו סקרנות לגילוי עצמי ותשוקה לחיים מלאים ויצירתיים. השיטה היא הרפתקה, דרך, מסע. שיטת נוביצקי מיועדת גם לאנשים שרוצים לעבור טיפול וגם שרוצים ללמוד אותה כדי להיות מטפלים בעצמם.”

בישראל יש למעלה מ-400 מטפלים בשיטת נוביצקי ועד היום טופלו בה אלפי אנשים. שיטת נוביצקי מאושרת ע”י הלשכה של המטפלים והמאמנים בהבעה וביצירה ICCF.

הטיפול בנועה ארך 16 מפגשים שבועיים. לאחר סיום הטיפול נועה כבר הרגישה בתוצאות. הגישה שלה כלפי חייה השתנתה. וחשוב יותר, יחסיה עם בנה השתפרו ללא היכר. “בתחילת הטיפול לא רציתי אפילו להרים אותו”, מספרת נועה, “בסיום הטיפול לא רציתי להיפרד ממנו”, היא מוסיפה בחיוך. ד”ר נוביצקי הוסיפה, “במהלך הטיפול נועה מצאה את הכוחות שתמיד היו בתוכה. ממקום נמוך מאוד בו הייתה היא מצאה את הכוחות שלה מחדש ואיתם את המשמעות והשמחה בחייה.”

היום נועה ובעלה חובקים את בנם השני.

רוצים לשמוע עוד על שיטת נוביצקי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

צמיחה אישית באמצעות אומנות

בתהליך של יצירה אנחנו יכולים לרפא את עצמנו ולהתעמק בעולמנו הפנימי. באמצעות ההתעמקות וההתבוננות העמוקה פנימה, ניתן להתחיל תהליך של ריפוי וטיהור, שיתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

קרא עוד »

מה זה תרפיה באומנות?

בתהליך של יצירה אנחנו יכולים לרפא את עצמנו ולהתעמק בעולמנו הפנימי. באמצעות ההתעמקות וההתבוננות העמוקה פנימה, ניתן להתחיל תהליך של ריפוי וטיהור, שיתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

קרא עוד »
תרפיה באומנות למבוגרים

תרפיה באומנות למבוגרים

בתהליך של יצירה אנחנו יכולים לרפא את עצמנו ולהתעמק בעולמנו הפנימי. באמצעות ההתעמקות וההתבוננות העמוקה פנימה, ניתן להתחיל תהליך של ריפוי וטיהור, שיתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

קרא עוד »
Call Now Button