טיפול באומנות  או תרפיה באומנות

טיפול באומנות (או תרפיה באומנות) ידוע בפסיכולוגיה כשימוש בשיטות אמנותיות לטיפול בהפרעות פסיכולוגיות ולהעצמת בריאות הנפש. טיפול באמנות הוא טכניקה טיפולית  המשלבת ביטוי יצירתי היכול להביא לרווחה נפשית. הטיפול באמנות שכולל את תהליך היצירה כמו גם צפייה ודיון ביצירת האמנות המוגמרת, משמש כדי לעזור לאנשים לחקור את רגשותיהם, לפתח מודעות עצמית, להתמודד עם לחץ, לחזק את ההערכה העצמית ולעבוד על הכישורים החברתיים.

טיפול באמנות המשתלב עם פסיכותרפיה מאפשר למטופל לתקשר, להתגבר על לחץ ולחקור היבטים שונים של האישיות שלו במצבים נתונים. מטרת הטיפול באמנות היא להשתמש בתהליך היצירתי כדי לעזור לאנשים להגיע לביטוי עצמי ובעזרתו למצוא דרכים חדשות להשיג תובנה אישית ולפתח כישורי התמודדות חדשים.

טכניקות המשמשות בטיפול באומנות

טכניקות המשמשות בטיפול באומנות יכולות לכלול חומרי אמנות יבשים או רטובים, דו מימד או תלת מימד, רישום בעפרונות שחורים או צבעוניים, טושים ודיו, ציור בצבעי גואש, צבעי אקריליק או צבעי שמן, צבעי פסטל יבש או פסטל שמן, קולאז’, פיסול בחמר, פלסטלינה או גבס כמו גם פיסול בחומרים ממוחזרים ועוד… המטופלים מתחברים לעצמם ולרגשותיהם דרך חוויית היצירה בחומרי האמנות ודרך ההתבוננות ביצירותיהם. דרך החקירה והחיבור לאני הפנימי באמצעות האמנות, אנשים יכולים לפתור נושאים וקונפליקטים שעשויים להשפיע על מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגויותיהם.

דרך הפסיכותרפיה והתרפיה באמנות המטפל מתמודד עם אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שהוא פוגש בקליניקה וזה שינוי הדפוסים האוטומטיים המנהלים את האדם. כמו הורים לילד שמאוד מודעים לתפקידי ההורות שלהם אך כשהוא מתפרץ הם לא יודעים איך להגיב ומרגישים חסרי שליטה, או כמו אישה צעירה שמחפשת זוגיות אך כל פעם מחדש היא מוצאת את עצמה הורסת את היחסים עם כל גבר שאיכותי בעיניה, או עובד עצמאי שמרגיש תקוע כי בכל פרוייקט חדש ומשמעותי להתפתחותו, ברגע שזה מתחיל לתפוס תאוצה ולהצליח, הוא עוזב ועובר לפרוייקט הבא, או שזה יכול להיות אותו גבר או אישה שמאוד רוצים לחזק את הבריאות שלהם, להפסיק לעשן, להרזות ולהיכנס לפעילות גופנית, אבל כל פעם מחדש נשברים ומתוך ייאוש שוב פונים לסיגריה ולמקרר לאכילה רגשית. או מצב של ילד או ילדה שכל פעם מחדש פוגשים בעיות בלימודים או בעיות חברתיות… במצבים כגון אלה הן המטופל והמטפל יכולים להרגיש תסכול עמוק מול הכישלון וחוסר ההתקדמות. במקום שהתובנות והמודעות לא מצליחות לתת מענה, צריך כלי עוצמתי פורץ דרך הנוגע בצורה זורמת בלא מודע, שיכול לשנות דפוסים מהשורש – והכלי הזה הוא האומנות.

טיפול באומנות האם נדרש ידע באומנות

טיפול באומנות לא דורש ממטופלים לדעת אמנות או להיות כישרוניים בתחום. אנשים בכל הגילאים כולל ילדים, בני נוער ומבוגרים מגיעים לתוצאות מדהימות בחייהם לאחר הטיפול. ישנם מחקרים המצביעים על כך שנוכחות האמנות בלבד יכולה לשחק תפקיד בהעצמת הבריאות הנפשית. על אחת כמה וכמה כשהתהליך מתרחש בליווי מיומן של מטפל פסיכותרפיסט תרפיסט המומחה בכלי היצירה והאמנות.

כך למשל מחקר משנת 2017 מצא כי אמנות שהוצגה במסגרות בית חולים תרמה לסביבה בה המטופלים הרגישו בטוחים. רופאים ציינו כי אנשים הסובלים ממחלות נפש התבטאו לעיתים קרובות ברישומים ובעבודות אמנות אחרות, מה שהביא רבים לחקור את השימוש באמנות כאסטרטגיית ריפוי. מאז הפכה האמנות לחלק חשוב מהתחום הטיפולי המשלב מספר טכניקות הערכה וטיפול.

מה השימושים של הטיפול באומנות ?

ניתן להשתמש בטיפול באומנות לטיפול במגוון רחב של הפרעות נפשיות ומצוקה פסיכולוגית. במקרים רבים ניתן להשתמש בו בשילוב עם טכניקות פסיכותרפיה אחרות כגון טיפול קבוצתי או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

טיפול באומנות יכול לתת פתרון למספר רב של בעיות: ילדים עם לקויות למידה, מבוגרים הסובלים ממתח קשה, ילדים הסובלים מבעיות התנהגותיות או חברתיות בבית הספר או בבית, אנשים הסובלים מבעיות נפשיות, אנשים הסובלים מפגיעה מוחית, ילדים או מבוגרים שחוו אירוע טראומטי, חרדה, דיכאון, סרטן (סקירה אחת של יעילות הטיפול באמנות גילתה כי טכניקה זו עזרה לחולי סרטן העוברים טיפול רפואי, בשיפור איכות חייהם והקלה על מגוון תסמינים פסיכולוגיים), סוגיות הקשורות להזדקנות, פוסט טראומה, התמכרויות,, קשיים רגשיים, הפרעות אכילה, בעיות משפחתיות או מערכות יחסים, סוגיות פסיכולוגיות, לחץ וסטרס ומגוון תסמינים פסיכולוגיים הקשורים לבעיות רפואיות אחרות.

כיצד שונה מפגש לטיפול באמנות משיעור האמנות הרגיל שאנחנו מכירים?

בעוד שיעור אמנות רגיל מתמקד בהוראת טכניקה לצורך יצירת מוצר מוגמר ספציפי, טיפול באומנות עוסק יותר באפשרות לתת למטופלים להתמקד בחוויה הפנימית שלהם, להתמקד בתהליך, בתפיסות שלהם, בדמיון וברגשות שלהם. דרך תהליך יצירת האמנות וההתבוננות בה, המטופלים מבטאים את עולמם הפנימי כדי לשפר את הרגשותיהם והתנהלותם בחייהם ולא רק מתוך מטרה  להגיע  ולהצליח ליצור מוצר מוגמר טוב ואיכותי, וזהו שוני עצום.

האם ניתן ללמוד קורס אימון טיפולי בשיטת נוביצקי ללא הצורך להגיע פיזית לכיתה?

בנוסף למגמת הפסיכותרפיה אינטגרטיבית טיפולית בשיטת נוביצקי, אנו מלמדים קורס של אימון טיפולי בשיטת נוביצקי. שנים רבות הקורס נערך בצורה פרונטלית בכיתה. בשנתיים האחרונות פתחנו גם קורס אימון טיפולי אונליין לאור פניות רבות של אנשים שמעדיפים לא להגיע פיזית לשיעורים. המשמעות באונליין היא שמרצה מקיים את הקורס LIVE בכיתה אינטרנטית ובצורה סינכרונית. הקורס משודר חי לנרשמים מכל מקום ומכל מכשיר המתחבר לרשת האינטרנט. במהלך ההרצאה הסטודנטים יכולים לשאול שאלות ולקבל תשובות ממש כאילו היו בכיתה רגילה. פתחנו את הקורס הזה על מנת לאפשר לימודים גם לאוכלוסיות מכל מקום ובכל זמן, גם כאלה מהמרכז וגם לאלה שאינן ממרכז הארץ, על מנת לחסוך להם זמן והוצאות נסיעה, חנייה, פקקים, כל זאת כדי לאפשר להם ללמוד מכל מקום שנוח להם בעזרת מחשב או סלולארי בלבד. בנוסף, באמצעות הלימוד בקורס אונליין, רוכש הסטודנט ידע כך שגם הוא יוכל בסיום הקורס להעביר טיפולים אחד על אחד אונליין למטופליו בכל מקום שיימצא. בסיום הקורס הם מקבלים כמובן תעודת מטפלת מוסמךת מוכרת.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

צמיחה אישית באמצעות אומנות

בתהליך של יצירה אנחנו יכולים לרפא את עצמנו ולהתעמק בעולמנו הפנימי. באמצעות ההתעמקות וההתבוננות העמוקה פנימה, ניתן להתחיל תהליך של ריפוי וטיהור, שיתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

קרא עוד »

רונה רמון כסטודנטית במכללת ביטוי

בתהליך של יצירה אנחנו יכולים לרפא את עצמנו ולהתעמק בעולמנו הפנימי. באמצעות ההתעמקות וההתבוננות העמוקה פנימה, ניתן להתחיל תהליך של ריפוי וטיהור, שיתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

קרא עוד »
Call Now Button