אנו שומעים תכופות את המושג “פסיכותרפיה” בקונוטציות שונות הקשורות למצבים נפשיים, טיפול בילדים וטיפול בהתמכרויות בקרב מבוגרים. האם פסיכותרפיה קשור לפסיכולוגיה? מה הקשר לטיפול בהבעה וטיפול באומנות? ולמה חשוב לדעת לפני הטיפול באילו סוגי פסיכותרפיה הפסיכותרפיסט מתמחה? לקחנו את ד”ר בלה נוביצקי, מייסדת מכללת ביטוי והאישה שפיתחה את שיטת נוביצקי בפסיכותרפיה לשיחה על פסיכותרפיה, טיפול ביצירה והשיטה המצליחה שפיתחה ללימוד הנושא.

ד”ר נוביצקי, תוכלי בבקשה לעשות מעט סדר ולהסביר מה הקשר בין פסיכולוגיה ופסיכותרפיה?

המונחים “פסיכולוגיה” ו”פסיכותרפיה” הם לא זהים גם אם לעיתים הפסיכותרפיסט הוא גם פסיכולוג והפסיכולוג הוא לעיתים פסיכותרפיסט. המונח “פסיכו” מופיע בשניהם וביוונית הוא מייצג את נפש האדם, ואכן שני התחומים מטפלים בנפש האדם. אך החלק השני של השם בכל אחד מהמונחים, הוא שונה מיסודו. “לוגיה” ביוונית, פירושה “תורה”  ומייצגת משמעות של מדע. ואכן הפסיכולוגיה היא למעשה התאוריה של מבנה הנפש והמוח האנושי, התת מודע וכל הקשור לנפש. הפסיכולוג הינו איש מדע, שקיבל הכשרה מדעית בתחום מדעי הנפש ומרבית המחקר המדעי בתחום מתבצע על ידי פסיכולוגים.  עם זאת, פסיכולוגים רבים אינם עוסקים במחקר אלא מתפקדים כפסיכותרפיסטים.

לעומת זאת “תרפיה” משמעותה “טיפול”. הכוונה במונח “פסיכותרפיה” זה לא המחקר ולא המדע אלא העבודה בשטח, שיטות הטיפול. הפסיכותרפיסט כבעל יכולת יישומית טיפולית להקל על מצוקות הנפש של המטופל מתוך מטרה לתת מענה לחרדותיו ומצוקותיו. גם הפסיכותרפיסטים נדרשים להיות בעלי שליטה וידע בהתפתחויות המדעיות של עולם הנפש. הדרך לבצע את הטיפול היא על ידי יצירת קשר בין המטפל למטופל באמצעות שיחות ופעילויות שונות שמקיימים המטפל והמטופל יחד, כאשר אצלנו האמנות והיצירה של המטופל הם כלי מרכזי לקשר.

אנו משלבים טיפול בהבעה וטיפול באומנות ככלי בחדר הטיפולים. כל מה שהאדם יכול לדמיין בחושיו ובמוחו, או ליצור בידיו – יכול להוות כלי בשבילנו כדי להוציאו מהסבל שלו או מהמצב אליו נקלע. במכללת ביטוי בפסיכותרפיה בשיטת נוביצקי, אנחנו עושים זאת  דרך הציור, ומתוך התבוננות בתופעות הנגלות, פירוקו לפרטים וגילוי מה הסמוי והלא מודע של המטופל ביטא מתוך דמיונו ביצירתו ובאמנותו: ציור או פיסול, . אנו נותנים דגש למכלול: מצד אחד הידע וההבנה של הגישה ומצד שני החלק המעשי והיישומי תוך כדי התנסות בפרקטיקום ובהדרכה.

האם יש הבדל בין פסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית, פסיכותרפיה אינטגרטיבית   ופסיכותרפיה הוליסטית?

פסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית היא טיפול המתעסק בנפש האדם, בתת המודע ברגשות והמחשבות שלו וביצירתיות הטבועה בה. אנו מבדילים בין הטיפול בפסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית לפסיכותרפיה הוליסטית, בה הטיפול מתבסס על קשרי גוף-נפש לעיתים על ידי מגע בין מטפל ומטופל.

פסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית מכילה הרבה גישות ותאוריות בפסיכותרפיה פסיכודינמית כבסיס עליו צמחו תאוריות וגישות רבות. המסלול הזה הוא ייחודי בשל העובדה שאנו מאמינים בכך שהמטפל ידע בגישות שונות הוא המטפל השלם. השילוב המיוחד אצלנו הוא השילוב בין האמנות והיצירה עם הפסיכותרפיה האינטגרטיבית.

‘פסיכותרפיה אינטגרטיבית’ מתייחסת לחקר הדרכים בהן גישות פסיכותרפיסטיות תורמות ומעשירות זו את זו ובסופו של דבר משתלבות.

בתרבויות ברחבי העולם במשך שנות הקיום של המין האנושי, היו מנהיגים רוחניים שטיפלו והרגיעו כאבים רגשיים בגישות אינטגרטיביות. רק מאוחר יותר הופיעה הפסיכותרפיה במסגרת האקדמית. בתוך האקדמיות, למרות שהפסיכותרפיה התאורטית והקלינית תמיד התבססה על תחומים אקדמיים שונים ומגוונים, היו בה עצמה לאורך השנים, מחלוקות וקושי לקבל תיאוריות ומודלים בתוכה. כל מטפל החזיק בבלעדיות של המגמה והתאוריה אותם למד.  בתיאוריה ובמחקר התעסקו בהשוואה בין  התיאוריות בתוך הפסיכותרפיה ואיזו מהן הכי מתוחכמת, נכונה ומדויקת.

כיום במקביל לשינויים פוליטיים וחברתיים, נטייה זו להפרדה חדה בין המגמות השונות לפסיכותרפיה פינתה את מקומה לגישות אינטגרטיביות תוך זיהוי של הגורמים היעילים המשותפים לטיפול.

ייחודיותה של הפסיכותרפיה האינטגרטיבית היצירתית הנלמדת אצלנו, מתבססת על חשיפה מקסימלית של המטופל לשילוב של גורמים אשר ישפרו את מצבו, כאשר היצירתיות והיצירה של האדם היא הכלי המאחד את המגמות השונות. כל התרפיות חולקות תהליך מסוים של שינוי, מעבר למודלים והתיאוריות מהן הן נובעות. גורמים אשר נמצאו רלוונטיים למרבית התרפיות הם סיפוק תמיכה והכלה, מתן תקווה ועיצוב זווית הראייה על החיים באופן שתורם ומעודד את המטופל.  האמנות, היצירה והיצירתיות, הינם הכלים האינטגרטיביים המאחדים בהם אנו משתמשים בפסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית,  ודרכם אנו מזהים את הגורמים הידועים כיעילים בכל התרפיות ומתאימים אותם לטיפול בקשיי המטופל. לאחר שהגורמים המשותפים המתאימים נבחרים, מותאמות גם הטכניקות והאינטראקציות התרפויטיות בשילוב יצירה ואמנות.

אנו מלמדים פסיכותרפיה CBT שמשמעותה פסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית על דורותיה, מלמדים על רגשות ומיינדפולנס (מדיטציה) וכן שיטת ACT שנועדה ללמד קבלת מצבים. אנו מקשרים את הפסיכותרפיה בהקשרים של יצירתיות, אמנות פלסטית וחשיבה אבחונית דרך

למה פסיכותרפיסט צריך ארגז כלים להתאמת טיפול אישי?

בעולם כולו כיום יש הרבה התייחסות בכל המובנים, הן מבחינה חברתית והן מבחינה פוליטית, בתפיסת השונות אצל בני האדם באוכלוסיות שונות, בתרבויות שונות ובגילאים שונים: גברים ונשים, ילדים, נוער, הגיל השלישי, מהגרים ועוד. השוני הזה מצריך אותנו, אנשי המקצוע בתחום הפסיכותרפיה, להכשיר מטפל שלם. אנו צריכים לצייד את הפסיכותרפיסטים לעתיד בארגז כלים עשיר, בעל שיטות וידע שיעמדו לרשותם בהתאמת הטיפול הנכון והמדויק לכל אדם, מכל אוכלוסייה ובכל גיל.

האם הפסיכותרפיה האינטגרטיבית יצירתית יכולה לפתור גם בעיות שמקורן אינן בנפש?

ידוע שהנפש והגוף חד הם. לעיתים, מקור הבעיה אצל אנשים המתלוננים על בעיות גופניות הוא נפשי. ישנם כאלה המרגישים “תקועים” או חסומים מבחינה רגשית והתנהגותית, כאלה עם חוסר יכולת להשתלב מבחינה חברתית, כאלה שאינם מצליחים בתפקידים בעבודה ובקריירה, ילדים עם בעיות בלימודים ובהשתלבות חברתית, סובלים מכאבי ראש כרוניים, גב, הפרעות נשימה ועוד….כל אלה מבטאים לרוב סימפטומים גופניים בתגובה למצב הרגשי.

הגיעו אלינו הורים לילדים שהרימו ידיים בכל הנוגע ליכולת של ילדיהם בלימודים, או בהשתלבות חברתית. לאחר טיפול קצר מועד אנו רואים שיפור משמעותי בקרב ילדים עם בעיות קשב וריכוז או בעיות התנהגותיות. הילדים השתלבו במסגרות בתי הספר, פיתחו חיי חברה והצליחו בלימודים ללא היכר. הכל עניין של חוזק מנטלי ונפשי.

האם פסיכותרפיה יכולה להחליף טיפול תרופתי\נפשי?

יש בעיות שאנו נעזרים בהם במרכזים לבריאות הנפש ואנו בקשר מתמיד עם גורמים בבריאות הנפש. חלק מהלימודים זה להבין מתי יש צורך בהתערבות של רופאים, פסיכיאטרים או פסיכולוגים קליניים.

מצד שני, הגיעו אלינו אנשים שהיו מטופלים בתרופות בבעיות נפשיות דוגמת: OCD, מאניה דיפרסיה, הפרעות אישיות ועוד שהצלחנו מאד לעזור להם בצד הרגשי והחוזק המנטלי. אותם אנשים הצליחו להתאזן מבחינה נפשית ולשפר את התנהלות חייהם ובעקבות כך גם הורידו מינונים או הפסיקו טיפול תרופתי. אנו מצליחים מאוד בשיטת נוביצקי בטיפולים בהתמכרויות לאלכוהול, אוכל, סיגריות, סמים וכו.

מהי שיטת נוביצקי הידועה אותה פיתחת שהצליחה כל כך?

אני מעצבת, אמנית, פסיכותרפיסטית, מאמנת ותרפיסטית באמנות. על פי ניסיוני הקליני והמחקרים שערכתי, הדבר המשמעותי ביותר שמצאתי הוא שיש קשר בין התרפיה באמנות המבוססת תאוריות קלאסיות לבין תאוריות CBT וטיפול ממוקד יעדים עם תוצאות מצוינות בחיים היומיומיים של המטופל. האמנות ותהליכי היצירה תוך שילוב הגישות בטיפולים קצרי מועד פותרים את אותן בעיות ממוקדות שדיברנו עליהן.

הכוח של השיטה היא בקומבינציה של שלושה מוקדים: הצד הקוגניטיבי, הצד היצירתי והרגשי. האפשרויות שיש לאדם ביצירתיות ובתת מודע הוא עצום. ברגע שיוצא “חותם” של אדם על גבי דף, אפשר להתבונן בזה וללמוד הרבה על האדם ועל הבעיות שלו. הציור מדבר אל אותו אדם שצייר ומספר לו על חלקים שהוא לא היה מודע אליהם. תפקידנו להראות לאדם את התת מודע שלו ולהגיע מתחת לשכבות ההגנה שלו. הרעיון הוא לחבר למשאבים ולחוזקות, להעצים את מה שיש ולהתמודד כדי לקבל את עצמו וגם לשנות את מה שהוא רוצה. אנשים הגיעו עם סיפורים מאד קשים שעברו טיפולים רגשיים ונפשיים שונים שלא קידמו אותם ולא עזרו להם. בעקבות זאת הם הגיעו אלינו מאוד סגורים, סקפטיים וחשדניים. בשיטת נוביצקי פתאום קרה להם משהו אחר. הם יצאו מהקיבעון שהיו בו והתפתחו מאוד לאחר הטיפול.

הפסיכותרפיה האינטגרטיבית יצירתית עומדת בבסיס שיטת נוביצקי. דרך היצירה והאמנות ובאמצעות היחסים הטיפוליים אנו מביאים את המטופל לתובנה, חשיפה, חוויה חדשה, מתן תקווה ותוכנית פעולה לשיפור מצבו.

השיטה גורמת לאדם להיפתח, לסמוך על המערכת ועל המסגרת הנוצרת בין המטפל והמטופל באופן של קבלה מוחלטת דרך האובייקט או היצירה שלו. זה לא רק יחסי מטפל-מטופל אלא עם הקשר לתת מודע. יש גם משהו באופן הדיבור והקבלה. אנחנו לא באים לתקן אדם אלא לאפשר לו לקבל את עצמו כיצירתי, בעל משאבים וכשלם מתפתח.

האם ניתן ללמוד קורס אימון טיפולי בשיטת נוביצקי ללא הצורך להגיע פיזית לכיתה?

בנוסף למגמת הפסיכותרפיה אינטגרטיבית טיפולית בשיטת נוביצקי, אנו מלמדים קורס של אימון טיפולי בשיטת נוביצקי. שנים רבות הקורס נערך בצורה פרונטלית בכיתה. בשנתיים האחרונות פתחנו גם קורס אימון טיפולי אונליין לאור פניות רבות של אנשים שמעדיפים לא להגיע פיזית לשיעורים. המשמעות באונליין היא שמרצה מקיים את הקורס LIVE בכיתה אינטרנטית ובצורה סינכרונית. הקורס משודר חי לנרשמים מכל מקום ומכל מכשיר המתחבר לרשת האינטרנט. במהלך ההרצאה הסטודנטים יכולים לשאול שאלות ולקבל תשובות ממש כאילו היו בכיתה רגילה. פתחנו את הקורס הזה על מנת לאפשר לימודים גם לאוכלוסיות מכל מקום ובכל זמן, גם כאלה מהמרכז וגם לאלה שאינן ממרכז הארץ, על מנת לחסוך להם זמן והוצאות נסיעה, חנייה, פקקים, כל זאת כדי לאפשר להם ללמוד מכל מקום שנוח להם בעזרת מחשב או סלולארי בלבד. בנוסף, באמצעות הלימוד בקורס אונליין, רוכש הסטודנט ידע כך שגם הוא יוכל בסיום הקורס להעביר טיפולים אחד על אחד אונליין למטופליו בכל מקום שיימצא. בסיום הקורס הם מקבלים כמובן תעודת מטפל\ת מוסמך\ת מוכרת.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

Call Now Button