מסלול פסיכותרפיה באמנות בשיטת נוביצקי

20181119 195609 scaled 1

להיות המטפל השלם

המונח פסיכותרפיה (פסיכו-נפש, תרפיה-טיפול) מתייחס לטיפול באמצעים שונים אשר חלקם הם מפירות הפסיכולוגיה. הפסיכותרפיה מטפלת בחוסר איזון נפשי הנובע ממשברים רגשיים, מהפרעות וממצוקות והיא עושה שימוש במגוון שיטות טיפוליות, כאשר בכולן מתקיימת אינטראקציה בין המטפל למטופל. לימודי פסיכותרפיה באמנות בשיטת נוביצקי הינם לימודים מתקדמים, בהן ישנה העמקה בגישת שיטת נוביצקי תוך שילוב תיאוריות מובילות עם היצירה של האדם, תרגול מעשי וחוויתי של טכניקות טיפוליות ואמנותיות. מטרת לימודי הפסיכותרפיה באמנות בשיטת נוביצקי היא לתת לבוגר/ת של המסלול ידע נרחב ואפשרות להעביר טיפול יותר ממושך ומעמיק בשיטה.

תכני הקורסים לאורך שלוש השנים מתייחסים לשלושה ממדים של השיטה:

  1. אוכלוסיות יעד בקליניקה
  2. כלים למטפל לחדר הטיפולים
  3. אינטגרציה של הנלמד עם שיטת נוביצקי

מסלול זה ייחודי בכך שנוצר שילוב מרתק של יצירה, קוגניציה ורגש. ביחד הם מועברים בצורה חווייתית ויצירתית באמצעות מדיומים שונים, מה שיוצר פסיפס של ידיעות המשלימות אחת את השנייה ויוצרות מגוון כלים טיפוליים בעבור המטפלים. היצירה של האדם נותנת לפסיכותרפיסט כלים משמעותיים להביא את המטופל לתובנות המשפיעות על שינויים מרחיקי לכת בחייו וזאת דרך עולם התופעות הניבט מתוך היצירה.

הלימודים מועברים על ידי מרצים, אמנים ופסיכותרפיסטים מהשורה הראשונה, מתוך מחשבה כי העולם בו אנו חיים נע לעבר אינטגרציה של קוגניציה, רגש ויצירה ומשלב אותם בצורה תמידית ויומיומית. עולם הפסיכותרפיה נע אל עבר אינטגרציה. משום כך, אנו מגלים את הצורך ואת העוצמה הטיפולית של הגישה שלנו במסלול התלת שנתי.

לימודי פסיכותרפיה באמנות בשיטת נוביצקי נפרסים על פני שלוש שנים באופן הבא:

שנה א’- לימודי ל.ב.- לימודי טיפול אימוני בשיטת נוביצקי. אפשרות ללימודים בוקר או ערב. מפגש פעם בשבוע, 4 שעות אקדמיות.
כל הקורסים הם בזום אונליין עם מורה.
מתקיים גם קורס פרונטלי הנפתח בתחילת שנת הלימודים.

שנה ב’- הלימודים יתקיימו בשנת הלימודים דרך הזום עם מורה
5 שעות אקדמיות בימי שני בין השעות 16:00-21:00.

שנה ג’- הלימודים יתקיימו דרך הזום עם מורה.
5 שעות אקדמיות בימי שני בין השעות 16:00-21:00

התנסות מעשית: בכל אחת מהשנים יש להיערך למספר שעות נוספות של עבודה מעשית מידי שבוע מחוץ לשעות הלימודים, בזמנים שנוחים לכם, וזאת על מנת לסיים מכסה של סה”כ 6 מטופלים מינימום, 96 שעות עבודה מעשית להם נדרש הסטודנט במהלך הלימודים. יש לעדכן בתחילת השנה בטופס המצורף לגבי המקום בו אתם מקיימים את ההתנסות המעשית. התנסות מעשית כוללת מטופלים בקליניקה הפרטית של הסטודנט.ית.

תנאי קבלה

  • ראיון קבלה והתאמה

היקף הלימודים

לימודי פסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית- שיטת נוביצקי (3 שנים)- תעודת פסיכותרפיסט של המכון האקדמי טכנולוגי HIT

01 1

שנה א

 שנה א פסיכותרפיה באמנות שיטת נוביצקי- מסלול ה- “ל. ב.”- לימודי בסיס

לימודי הבסיס נלמדים התכנים דרך תאוריה, מצגות, דיונים והרצאות. בנוסף לחלק התאורטי בו נלמדים יסודות הטיפול, ישנו חלק נוסף של יישום מיומנויות טיפוליות ויצירתיות . הלימודים מבוססים על למידה חווייתית ועל תצפית ודיון.

שיטת נוביצקי היא שיטת טיפול ייחודית, המשלבת בין טיפול בגישות שונות ויצירה באמנות. ד”ר בלה נוביצקי לוקחת את הטיפול והאמנות צעד אחד קדימה, ומאפשרת ביטוי רגשי בלתי מילולי באמצעות האמנות, בשילוב כלים מעולם הפסיכותרפיה והאימון ההישגי. שיטה זו ייחודית  ומשלבת יצירה, קוגניציה ורגש.
התוכנית כולה פותחה על מנת להביא את האמנות והתפיסה היצירתית ככלים לשינוי עוצמתי, משמעותי ופורץ מבחינה אישית ומכל אחד לכל הסובבים אותו. שיטת נוביצקי מאפשרת למטופל לעבור תהליך מעמיק וממוקד תוצאות בזמן קצר יחסית בחיים, ובכך מביאה להשגת יעדים ומטרות עד ליצירת המציאות הנכספת והרצויה.  מסלול לימודים זה מהווה את הלימודים הבסיסיים (לימודי הל.ב.) של “שיטת נוביצקי”. אלו הם לימודי התשתית אשר בהם לומדים הסטודנטים עקרונות יישומיים של עבודת המטפל יחד עם עקרונות השיטה כפי שהם באים לידי ביטוי בקליניקה. במהלך הקורס נחשף הסטודנט לתכנים טיפוליים, אימוניים ואמנותיים המהווים רקע תיאורטי ומעשי לתפיסה עליה מושתתת השיטה.

בהמשך ללימודי ה-ל.ב. של “שיטת נוביצקי” ישנה אפשרות להמשיך ללימודי המסלול לפסיכותרפיה אינטגרטיבית יצירתית אשר הינם הלימודים המתקדמים של “שיטת נוביצקי”, ובהם ישנה העמקה של גישות טיפוליות תוך שילובן עם היצירה של האדם. הלימודים המתקדמים מושתתים על תיאוריות מובילות המהוות את השורשים מהם צמחה “שיטת נוביצקי”.

תנאי קבלה ללימודי ה-ל.ב.

ראיון קבלה והתאמה

 היקף שעות וזכאות לתעודה

 לימודי בסיס (לימודי ה-ל.ב.) של “שיטת נוביצקי” נערכים על פני תשעה חודשים. 30 פגישות שבועיות כל פגישה אורכת 4 שעות אקדמיות, סך הכל 120 שעות אקדמיות. 24 פגישות קורס הכשרה ויתר המפגשים הם פגישות הנחייה לפרוייקט סיום ופרקטיקום.

בסיום הקורס ובהגשת כל החובות יש זכאות ל”תעודת מאמן טיפולי” המוכרת על ידי אירגון ה ICCF

 תכנים ושיעורים

שיטת הלימוד מביאה את הסטודנט לחוות את תהליך הטיפול אותו הוא לומד, להבין את העוצמות הטמונות בו ומתוך כך להתחיל שינוי בחייו הפרטיים כבר במהלך הקורס.
את החומר הנלמד מיישמים במהלך השיעורים, על ידי יצירה וביטוי אישי בחומרי האמנות השונים. כמו כן, ירכוש ויתרגל הסטודנט כלים, טכניקות יצירה ומיומנויות שונות וביניהם:

תצפית ודיון תוך התנסות ביצירה בטיפול

עריכת  תצפיות בטיפול החל משנה א’, פרקטיקום מעשי בשיטת נוביצקי, הכולל תצפית בטיפול, התבוננות על התהליך הטיפולי, תוך כדי לימוד מושגי יסוד בטיפול באמנות ותוך דיון והעמקה בתהליך יחד עם המטפל הבכיר.

עולם התופעות וכוחם המרפא והשיקומי של חומרי האמנות

בקורס זה לומדים הסטודנטים היכרות עם עולם התופעות באמנות ובחיים, מאפייני החומרים וכלי האמנות השונים בהתאם לנושאים פסיכותרפויטיים בשיטת נוביצקי והשימוש בהם בטיפול באמנות. במהלך הקורס הסטודנטים לומדים מתוך התנסות, יצירה וחוויה את כוחם המרפא והשיקומי של חומרי האמנות. התאמה של חומרי אמנות לפי היעדים.

סופרוויז’ן

התנסות מעשית מול מטופלים וקבלת הדרכה ממטפל מוסמך.
אולי יש פה חזרתיות?

02 1

שנה ב

יסודות בפסיכותרפיה הומניסטית: ויקטור פרנקל- חופש הבחירה של האדם

פסיכותרפיה הומניסטית מנסה לברר מהי חווית החיים של כל אחד ואחת מאיתנו מתוך ראיה כי האדם הוא יצור חופשי בעל חופש בחירה ובעל אפשרות לקחת אחראיות על מהלך חייו. מתוך כך, המטרה העיקרית של גישה זו היא לתת את האחראיות על הבחירות חזרה אל המטופל, מתוך התחשבות בקרקע עליה גדל אך גם עם התבוננות בלתי פוסקת בהווה ובחוויית המטופל. ויקטור פרנקל הינו אבי הלוגותרפיה המאמין, כמו בשיטת נוביצקי, במשמעות שהאדם מוצא בחייו ככלי שמניע אותו קדימה לתחושה ועשייה חיובית.

טיפול בילדים באמצעות יצירה

תחום הפסיכותרפיה בילדים מזמין יותר מכל תחום אחר תהליכים המבוססים מצד אחד ביטויים יצירתיים בינתחומיים ומצד שני גישות אינטגרטיביות ברמות רבות ומגוונות כמו: בין הפרטני והמערכתי; בין הטיפול בילדים לטיפול בהורים; בין גישות פסיכודינמיות, התנהגותיות וקוגניטיביות; בין היבטים התפתחותיים, אישיותיים וחינוכיים-תרבותיים ועוד.

ילדים משתמשים בסמלים חזותיים ושמיעתיים על מנת להגדיר את עצמם אל מול עולם המבוגרים. בקורס הסטודנטים לומדים כי ההסמלה החזותית והיצירה, במהלך הטיפול הפסיכותרפויטי היצירתי, עוזרות לנו להבין את הדרך בה הילד מתבונן ומזהה את עצמו בעולם. הבעה ויצירה של ילדים ונוער היא דרך להעלאת נושאים כאובים וטראומטיים שאינם מוצאים את מקומם בתהליך המילולי. משם, הדרך לטיפול אפקטיבי

 נפתחת במהרה. התקשורת החזותית הגיעה לפני ההסמלה הלימודית וככזאת, היא מאפשרת הצצה רחבה יותר ליחסי הכוחות של הילד עם עצמו ועם הסביבה שלו.

בקורס נעסוק בנושאים כמו מקום ההכלה ומקום התמיכה בתפקוד, יצירתיות אצל ילדים ונוער, העצמה ותחושת מסוגלות, זמן הילד,  מציאות חדר הטיפולים והמציאות החיצונית, התערבויות פרטניות לעומת התערבויות מערכתיות, עבודה עם הורים ועוד. לאורך הקורס הסטודנטים יחקרו ויחוו את האינטגרציה של האמנות עם גישות טיפוליות שונות בילדים ויוצגו עוגנים תיאורטיים ויישומיים הרלוונטיים לפסיכותרפיה באמנות בילדים.

 הדרכת  הורים

עבודה טיפולית עם ילדים מחייבת עבודה מקבילה עם ההורים. עבודת השטח הטיפולית מוכיחה כי שינוי בעמדת ההורים כלפי הילד מאפשרת עבודה מעמיקה ואפקטיבית.  תמות בחיי ההורות, טראומה, העברה בין דורית. תאוריה של התקשרות והצבת גבולות בהורות. גישות אל ההורות בתפיסות פסיכולוגיות שונות. בקורס הסטודנטים לומדים להכין את עצמם כמטפלים ליצירה של קשר עם ההורים. הקורס מביא את הקשיים של ההורים בהבאה של ילד לטיפול. נלמד על הפגיעה הנרקיסיסטית של ההורים. הקורס מביא מושגים מיצירת הקשר והאמון הבסיסיים לעבודה המשותפת עם ההורים. הקורס מבקש להעמיק את ההבנה כי ההורים עצמם סוחבים פגיעות מעברם המשפיעים על אופן ההתקשרות למטפל והילד כאחד. שיטת הלמוד מורכבת מקריאה רציפה של מאמרים רלוונטים משעור לשיעור. דיון בכתה תוך הבאה של דוגמאות מחדר הטיפול יצירה באמנות ומשחקי תפקידים במקביל לחומר תיאורטי רלוונטי. בקורס זה נלמד כיצד מתבצעת היכרות עם ההורים, יצירת אמון, איסוף אינפורמציה, דאגת ההורים לילד והתמודדות המטפל ההאשמות הדדיות בין ההורים על אחריות ההורה האחר בבעיות הילד. הורים רוצים לדעת למה לצפות מהטיפול. מה קורה בחדר הטיפול ,מה הם יכולים לשאול את הילד ביחס לטיפול. תנאי תשלום , סטינג. הסטודנטים לומדים על פנטזיית ההצלה כלפי ההורים  והילד. איך להכין ילד לפגישה טיפולית. הכנת ההורים והילד להתנגדות כתהליך טבעי בטיפול.

 מעגלי חיים מבגרות לגיל שלישי

להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי על משימות ההתפתחות מהבגרות המוקדמת לזקנה, ועל מעגל חיי המשפחה. במסגרת הקורס יוצגו מושגי יסוד ותיאוריות שונות הבוחנות היבטים אלו מזוויות ראיה רגשית, בין-אישית, חברתית וקוגניטיבית.

נושאי הקורס: להפוך לבוגר – מיהו בוגר נורמלי? על-פי הגישה המודרנית, ההתייחסותית, האקזיסטנציאלית והפוסט-מודרנית, סוגיות מרכזיות לגבי שלבי הבגרות (בגרות מוקדמת, אמצעית, ומאוחרת) ומעברים בבגרות (מעבר גיל שלושים, מעבר אמצע החיים, מעבר הפרישה מהעבודה), המשפחה: הגדרה, משפחה מסורתית ומשפחה מודרנית, מקום המשפחה במעבר ושינוי תפקידיה, מעגל החיים: שלבים ומעברים (משברים) – זוגיות, הורות, הקן המתרוקן, גיל הביניים, זקנה, היבטים מגדריים – עונות החיים של הגבר ועונות החיים של האישה, זקנה: הגדרה, זהות עצמית ומשמעות החיים בזקנה, עמדות כלפי זקנים וזקנה, בריאות נפשית ופיזית ועוד.

 פסיכופתולוגיות בקליניקה

פסיכופתולוגיה היא תחום בפסיכולוגיה העוסק בתחומי התנהגות וחוויה נפשית החורגות מהנורמה. השם פסיכופתולוגיה הוא “פסיכה=נפש” ו-“פתולוגיה= מחלה\מצוקה”. פסיכופתולוגיה נקראת גם פסיכולוגיה אבנורמלית שכן היא מתארת מצבים נפשיים והתנהגותיים החורגים מהנורמה המקובלת.

אחד הדיונים המרכזיים בתחום הפסיכופתולוגיה סובב סביב הניסיון להתוות אבני בוחן לגבי המושגים נורמליות לעומת אבנורמליות (בלתי-נורמלי).

מדע הפסיכופתולוגיה עוסק הן באבחנה ומיון של מצבים נפשיים חריגים והן בחקר המקורות ודרכי הטיפול במצבים אלו. במובן מסוים מבקשת הפסיכופתולוגיה לקבוע את גבולות השפיות וההתנהגות הנורמלית של בני אדם ועל כן זהו תחום טעון ביותר שבו מתקיים דיון ער על מתי אדם יחשב כבעל הפרעה נפשית, כיצד מגדירים את הנורמה ומהו הטיפול המתאים.

התערבויות טיפוליות דרך הדרכה בשיטת נוביצקי

מפגשים אלו יעסקו בבסיס של מאמרים בתחום הטיפולי הפסיכותרפויטי שהן ספרות חובה לכל פסיכותרפיסט באמנות בשיטת נוביצקי. בנוסף, נעמיק בתיאורי מקרה ונלמד דרכם על תמות טיפוליות העולות בחדר הטיפולים. הלמידה תתבצע באמצעות דיון, העלאת שאלות, תרגילי יצירה והבנת מושגים בסיסיים הקשורים לשיטת נוביצקי. בנוסף, פיתוח מיומנות טיפולית המאפשרת למטפל התבוננות, הקשבה והמשגה של החומרים תוך יישום כלי להתבוננות, שאלות פנומנולוגיות שעולות בטיפול והערכה אמנותיים.  פיתוח יכולת לבנות תגובה טיפולית מותאמת תוך שימוש בכלי האמנות  תוך פיתוח יכולת להתבונן בשפת המטופל כפי שמתבטא באמנות חזותית. פיתוח עיצוב הזהות המקצועית של הסטודנט כפסיכותרפיסט באמנות בשיטת נוביצקי.

פנומנולוגיה

הפנומנולוגיה הנמצאת בבסיס התפיסה של שיטת נוביצקי. היא זרם שמנסה לתאר תהליך בו התנסות (experience) מסוימת מגיעה להכרתנו באופן ישיר, ללא צורך להיעזר בתאוריות, דעות קדומות, מסקנות או השערות מתחומים אחרים. אבי גישה זו הוא הפילוסוף אדמונד הוסרל. הוא רצה לתאר כיצד העולם מורכב ומנוסה (experienced) דרך הכרתנו ללא קשר לתאוריות ולדעות קדומות. הפנומנולוגיה מתארת את הקיום האנושי. היידגר תלמידו של הוסרל הגדיר את הפנומנולוגיה כמסבירה מה גורם לאובייקט להיות מה שהינו. הפנומנולוגיה עוסקת בתיאור למול פרשנות. ההבדל המהותי מהפסיכולוגיה הקלאסית ואביה זיגמונד פרויד, הוא ויתור על ההנחה שניתן להגיע לפתרון בעיות ההווה מתוך התבוננות במקורות הבעיה בעבר. לחלופין – להכיר את האופן שבו באות לידי ביטוי התופעות והאופן שבו ניתן להכירן בהווה – “כאן ועכשיו”. בשיטת נוביצקי אנו חווים ולומדים את הפנומנולוגיה דרך האמנות וחומרי היצירה.

 Mindfulness ככלי טיפולי

רעיון הקשיבות מגיע מתוך הפילוסופיה הבודהיסטית למדע הרפואה המערבית. גישת הקשיבות נסמכת על הטענה המרכזית לפיה פיתוח קשיבות מסייע להתמודדות עם לחצים, חרדות, כאבים ומחלות. המונח קשיבות בפסיכותרפיה מתייחס לפרקטיקה של הכוונה שיטתית לתשומת הלב לתהליכים פנימיים וחיצוניים המתרחשים ברגע ההווה ללא שיפוט ותוך השהיית הרצון להגיב אליהם באופן אוטומטי. פיתוח תשומת הלב מסתייע על ידי לימוד ותרגול טכניקות מדיטציה מהפרקטיקה של האמון הבודהיסטי. אחת הסגולות בפיתוח מודעות ערה למתרחש מרגע לרגע הוא ההיווכחות בתופעת ההשתנות המתמדת של התופעות הבאות וחולפות בתודעה. היווכחות זו מחלישה את הנטייה הטבעית של התודעה להזדהות עם התופעות המנטליות, לייחס להם ממד של קביעות ומוצקות ולקבע אותם לתוך תפיסת העצמי.

 חרדה ודיכאון

הפרעות חרדה אלו הפרעות נפשיות, אשר הסובלים מהן חווים תחושות עזות של חרדה המופיעות בעיתוי בלתי הולם, לא חולפות תוך זמן קצר ומפריעות לניהול חיים תקינים. במפגשים מתקיימת היכרות עם הפרעות חרדה בתוך חדר הטיפולים ודרכי טיפול בהן. בנוסף נעשה גם היכרות עם מושג הדיכאון ודרכים לטיפול בדיכאון. דיכאון קליני היא הפרעה נפשית, המאופיינת בדפוס נרחב ומתמשך (בדרך כלל שבועות וחודשים) של מצב רוח ירוד, שאליו מתלווים הערכה עצמית נמוכה ואובדן עניין והנאה מפעילויות מהנות, חרדה, הפרעות שינה ותיאבון, חוסר מרץ, מחשבות פסימיות בדרגות שונות – עד כדי מחשבות של חוסר טעם לחיים ואובדניות, ירידה בריכוז ובזיכרון, ופגיעה משמעותית בתפקוד. לפעמים מופיע גם בהרגשה של ריקנות וחוסר רגש. מצב זה הינו שכיח ואף מופיע בקרב צעירים יותר מכפי שהיה בעבר.

 אוטיזם

במפגש אחד זה נדגיש את אוכלוסיית היעד של הספקטרום האוטיסטי. אוטיזם היא הפרעה התפתחותית נוירולוגית, אשר מאפייניה עולים בדרך כלל כבר בשנים הראשונות לחיי הילד. לעיתים המאפיינים בולטים כבר מראשית חייו של התינוק, ולעיתים עולה נסיגה משמעותית בהתפתחות סביבות גיל שנתיים או שלוש. ילדים, נערים ומבוגרים המאופיינים באוטיזם עשויים להיות שונים מאוד זה מזה ברמת הפגיעה, בביטוייה השונים של ההפרעה, ובהשפעתה על חייהם וסביבתם. על כן מקובל להציגה כרצף, או ספקטרום של הפרעות התפתחותיות  (ASD – Autism Spectrom Disorder).

במפגש זה נלמד על המענה הטיפולי אשר מתואר כרגשי שהוא בעצם “קורת גג” לכל הטיפולים אשר מבקשים לתת מרחב יצירתי ו/או משחקי למטופל. המטרה היא לאפשר לו להביא מעולמו הפנימי ולקבל הדהוד ותיקוף לחווייתו, מה שפעמים רבות לא מתאפשר בחייהם היום יומיים של האנשים “על הספקטרום”.

IMG 2036 1

שנה ג

שנה זו מטרתה ליצור אחדות של כלל הידע הנרחב לתוך שיטת נוביצקי כמו גם הרחבה של חומרי אמנות איתם התעסקנו עד כה: צבעי מים, פחם, אש, מים, חומרים אורגניים ועוד.

יילמדו התערבויות טיפוליות-אמנותיות שונות וחדשות לכל שלב בשיטה כך שהפסיכותרפיסט באמנות בשיטת נוביצקי יוכל להחזיק טיפול מעמיק בכל נושא, בהתאם למטופלים המגיעים אליו.

 צילום טיפולי בשיטת נוביצקי- מתקדם

המצלמה נכנסת לקליניקה. כיום יש לכל אחת ואחד מצלמה ניידת שנמצאת בהישג יד בכל רגע נתון. המבט, קליטת אובייקטים, רגעים בחיים, הקפאת אירועים- כל אלה הם חלק מחיינו העכשוויים עם הטלפונים החכמים. אנו מתרגלים שימושים בזויות ראייה של המצלם כעד. המצלמה בידי המצלם הינה כמו המכחול בידי הצייר והמטופל היוצר בתוך הקליניקה של הפסיכותרפיסט בשיטת נוביצקי. היא מייצרת תופעות ומקפיאה רגעים. הצילום הוא חלק מהשפה האמנותית העכשווית ומורכבת מבחירת הפריים, צורות וצבעים, קומפוזיציה, דינמיות וסטטיות וכל זה מבטא מצבים רגשיים של המצלם הן ברגע הצילום והן בהתבוננות מאוחרת בו, במהלך הטיפול בשיטה.

 התערבויות טיפוליות דרך הדרכה בשיטת נוביצקי

מפגשים אלו יעסקו בבסיס של מאמרים בתחום הטיפולי הפסיכותרפויטי שהן ספרות חובה לכל פסיכותרפיסט באמנות בשיטת נוביצקי. בנוסף, נעמיק בתיאורי מקרה ונלמד דרכם על תמות טיפוליות העולות בחדר הטיפולים. הלמידה תתבצע באמצעות דיון, העלאת שאלות, תרגילי יצירה והבנת מושגים בסיסיים הקשורים לשיטת נוביצקי. בנוסף, פיתוח מיומנות טיפולית המאפשרת למטפל התבוננות, הקשבה והמשגה של החומרים תוך יישום כלי להתבוננות, שאלות פנומנולוגיות שעולות בטיפול והערכה אמנותיים.  פיתוח יכולת לבנות תגובה טיפולית מותאמת תוך שימוש בכלי האמנות  תוך פיתוח יכולת להתבונן בשפת המטופל כפי שמתבטא באמנות חזותית. פיתוח עיצוב הזהות המקצועית של הסטודנט כפסיכותרפיסט באמנות בשיטת נוביצקי.

 טיפול בארגז חול בשיטת נוביצקי

ניתן להתייחס למשחק בחול, ארגז ובתוכו חול ומיניאטורות שונות,  כצורה קונקרטית של דמיון פעיל. היצירה האישית של המטופל בחול, היא למעשה ייצוג כלשהו של עולמו הפנימי. בסיום תהליך היצירה בשולחן החול, נתבונן בתוצר בצורה פנומנולוגית. גישת טיפול בארגז חול בשיטת נוביצקי, תופסת את המטופל כמרכזי בהבנת היצירה שלו וכבעל הכלים לפרש את יצירתו.

 מתבגרים: סוגיות בהתפתחותם

תקופת ההתבגרות מאופיינת בקשת רחבה של שינויים ביולוגיים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים, ומאופיינת לרוב בעלייה חדה של קונפליקטים בין אישיים, התעוררות מצוקה רגשית ואף בהתנהגויות מסכנות. חרף זאת, מתבגרים רבים נוטים להימנע מפניה לעזרה, או מנהלים קשר מסויג עם הגורמים המסייעים, חוסר אמון והתנגדות. ביסוס קשר טיפולי עם מתבגר דורש מן איש המקצוע להשתמש בטכניקות מגוונות ויצירתיות כדי לכונן דיאלוג שיאפשר לצמצם רגשות של ריחוק וניכור.

נהוג להצביע על שלושה תהליכים מרכזיים הכרוכים זה בזה, המקבלים משנה תוקף בתקופת ההתבגרות: היפרדות פסיכולוגית מדמויות ההורים, ביסוס והעמקת היחסים עם קבוצת השווים, וגיבוש זהות עצמית קוהרנטית כחלק מתהליך אקטיבי ומתמשך.

במסגרת ההרצאות נכיר את המודל הביו-פסיכו-חברתי לניתוח שלבי ההתפתחות של המתבגר והמטלות ההתפתחותיות עמן מתמודד, נעסוק בהבנת תהליכי ההתבגרות הנורמטיביים ובמצבי סיכון ופתולוגיה, וככל שיותיר הזמן, נתייחס ליישום מעשי של התערבויות עם מתבגרים.

 הצגות מקרה מטפלים פסיכותרפיסטים בשיטת נוביצקי- חקר מקרים ולימודם על פי השיטה

כחלק משנה אחרונה של הלימודים, מטפלים פסיכותרפיסטים בשיטת נוביצקי העוסקים במקצוע יביאו תיאורי מקרה מהשטח מאוכלוסיות שונות וייתנו מקום לדיון וחקר המקרים על מנת שהסטודנט ירחיב את ידיעתו כיצד להתאים את השיטה לאוכלוסיות שונות.

 כוחם המרפא של חומרי האמנות בשיטת נוביצקי

 היכרות עם מאפייני החומרים השונים וכלי האמנות השונים, והשימוש בהם בפסיכותרפיה באמנות בשיטת נוביצקי. השפה האמנותית נלמדת בד בבד עם השפה הטיפולית- בדגש על התבוננות פנומנולוגית הצפייה ביצירת המטופל ומה ניתן ללמוד מכך. בדיקת החוויה שכל חומר מזמן ומה כל חומר עשוי לעורר אצל המטופל. האופציות התרפויטיות בחומרים הפלסטיים, מתוך התנסות שיטתית בהם והבנת התוכן הנפשי הטמון בכל אחד מהחומרים והתהליכים המתבקשים בעיסוק בהם.

חומרים מסוגים שונים וחומרי אמנות מובהקים הם הנדבך המרכזי בערוץ הביטוי המייחד את הפסיכותרפיה באמנות בשיטת נוביצקי.

 פנומנולוגיה דרך תהליך יצירה אישי- פרויקט סיום

הגשת פרזנטציה המציגה נושא ותהליך אישי המתבסס על חקר אמנותי שבוחר הסטודנט מחייו האישיים. זאת מתוך מחשבה כי פסיכותרפיסט באמנות צריך להבין ולהרגיש דרך החושים את שפת האמנות. האמנות היא שפה שחשוב לדבר אותה כמו כל שפה אחרת. הנושא מגיע מנבכי נפשו של הסטודנט. מתוך מפגש אישי וקבוצתי הוא חוקר דרך חומרי האמנות ושפת האמנות בחירות כגון דו ממד או תלת ממד, קנה מידה, חומרים, צורה, צבע, קווים, כתמים וקומפוזיציה. כך, הפסיכותרפיסט יכול להבין בצורה האותנטית והעמוקה ביותר את ההתלבטויות, הקשיים וההצלחות שעובר המטופל היוצר לפניו בקליניקה בתהליך הטיפולי האישי שלו.

IMG 2235
20181119 195609 scaled 1
01 1
02 1
IMG 2036 1
IMG 2235
2
Call Now Button