על הקשר בין אומנות לריפוי הנפש

האומנות היא בראש ובראשונה כלי לביטוי עצמי, היא מאפשרת לפתוח את הנפש ולהעביר אותו אל היצירה. מעבר להיותה של האומנות אמצעי לקישוט הבית או הסביבה, הרי שיש בכוחה של האומנות לאפשר תרפיה נפשית, מקום לביטוי עצמי, לפורקן ולהתמודד עם חרדות, קשיים או תמורות בחיים. לימודי ריפוי באומנות מתאימים לאלו המעוניינים לעסוק באמנות מצד אחד, ובריפוי של הנפש מן הצד השני, כאשר התהליך הינו סימביוטי, הן למטפל והן למטופל.

האומנות ככלי טיפולי

אומנות הינו כלי ביטוי של האדם, עוד מראשית ימי ההיסטוריה. האמנים הגדולים ביותר יצרו מתוך מקום של תשוקה ומתוך מקום של פורקן הנפש, ובעוד האומנות היפה הינה נשגבת, הרי שיש בכוחה גם לאפשר מקום של תרפיה ולפתוח צוהר אל נפשו של האדם. אמצעי יצירה שונים, החל מרישום, שירטוט, פיסול וגם כתיבה. המרחב האמנותי, בתוך סביבה שהיא תומכת, בקשר פתוח, אינטימי ומחבק בין המטפל לבין המטופל, מאפשרת התמודדות מיטבית עם תחושות, רגשות, חרדות וקשיים, הקיימים בכל אחד ואחת מאתנו. יצירת אמנות מעניקה את המרחב הבטוח לחלץ מתוך נפשו של אדם את הרגשות שאין להם יכולת ביטוי במילים.

תהליך הטיפול באומנות

ריפוי באמצעות אומנות הינה תהליך מבוקר ומובנה, אשר מתחיל מתוך סכמה ידועה מראש, אך מאפשרת גם מרחב יצירה אישית. בתחילת תהליך הטיפול, מתבקש המטופל ליצור מתוך אובייקטים מובנים, אשר אלו יפתחו את המקום לביטוי אישי. היצירה מעניקה את המקום להבין את הנפש במקומות שהכי קשה לנו לבטא אותה – במילים ובשיח. תהליך העבודה הינו תהליך משותף, בין המטפל לבין המטופל, כאשר ההצלחה היא מקום של פריצת דרך ופריצת גבולות בתהליך, כך שהיא עובדת בשני הכיוונים. העבודה נעשית מתוך מקום של הדרכה, התבוננות והקשבה.

מטרת הטיפול באמנות

בעוד האומנות ככלי ריפוי הינו אמצעי מחקרי מוכח, וניתן למצוא לכך עדויות רבות המשמשות גם פסיכולוגים וגם מערכות חינוך, הרי שהאמנות מאפשרת התמודדות עם מיסתורי הנפש. כאשר מדובר בעבודה עם ילדים, לרוב ישנו צורך להתגבר על טראומות או על סיטואציות מודחקות, וכאשר עוסקים באוכלוסייה מבוגרת, לרוב יש צורך להתמודד עם דיכאונות. האומנות מאפשרת את המרחב הזה, עצם העיסוק ביצירה הוא גם מרגיע את הנפש וגם מאפשר מקום בטוח לביטוי עצמי. השלווה העוטפת את הנפש במהלך העבודה, בהחלט מרגיעה, ומעניקה הזדמנות להתמודדות עם חרדות, פחדים, זיכרונות מודחקים, קשיים, בעיות של ביטוי עצמי והתמודדות עם המציאות.

לימודי ריפוי באומנות מעניקים הזדמנות לכל מי שמעוניין לשלב בין האומנות לבין הריפוי, בתהליך של יצירה. ההצלחה של התהליך תלויה בשני הצדדים, כאשר בסופו של יום, גם המטפל וגם המטופל יוצאים נשכרים מתהליך עבודה המאפשר מקום של ביטוי ושל העצמה נפשית ואישית.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

נוביצקי מדיה

בוגרות מספרות אודות שיטת נוביצקי פתיחת קורס אימון בשיטת נוביצקי בדלית אל כרמל   תלמידה משתפת בתחושות מקורס ראיון בערוץ 10 – בלה נוביצקי אימון

קרא עוד »
Call Now Button