אמנות ויצירה בפורמט דיגיטלי, ועל הקשר להעצמת נשים

האמנות, היא הרבה יותר מאשר רק מוצר סופי אשר נולד מתוך הכישרונות הייחודיים של היוצר, הוא האמן.
האמנות, היא גם תהליך – וזה ההיבט המשמעותי שלה, כשאנחנו מתבוננים בתהליך היצירתי, האמנותי, דרך עיני המטפל ביצירה. התהליך היצירתי הוא זה המזכך; המאפשר ביטוי, החלמה, פתיחה (ואז גם סגירה, ריפוי) של פצעים ומקומות כואבים; חיבור אל הילד הפנימי; נגיעה במקומות העמוקים ביותר (וכל זאת, כמובן, בהשגחה ובמקום בטוח); ועוד. כיצד משתלבת היכולת הדיגיטלית ביצירה, באמנות ובתהליך האמנותי – טיפולי? האם לאמנות הדיגיטלית יש מקום בתהליך הריפוי דרך אמנות?
על כך ועוד – במאמר הדעה שלפניכם.

אמנות דיגיטלית היא סוג חדש של יצירה

יצירות רבות היום נהנות גם מגרסאות דיגיטליות. הציורים המתרחשים מעל קנבס מתוח – חיים בתוך מרחב בו קיימות יצירות ממוחשבות; הכתיבה כבר מזמן הפכה להיות נוחה יותר על מחשב וספרים דיגיטליים מאפשרים קריאה הישר מצד המחשב; הלחנת שירים כבר לא תמיד מתרחשת כאשר פסנתר משחרר צלילים בתהליך נטול חשמל אל חלל האוויר, ויצירות דיגיטליות לפעמים מכילות שפעת ערוצי צליל, כולן הופקו מכלי חשמלי אחד; ועוד. נדמה שהדיגיטלי הוא בכל מקום, גם בהיבט של עולם התוצרים היצירתיים.

תהליך היצירה הממוחשב הוא תהליך שונה כל כך מזה נטול הטכנולוגיה, והיצירה של תמונה ממוחשבת, אינה דומה כלל לתהליך היצירה של תמונה, בה אנחנו מושחים צבעים מלאי טקסטורה, נעים עם המכחול ומודטים, כמעט מבלי משים, אל מול הקנבס. מטפלים רבים באמנות אינם ערוכים להתמודד עם היצירה הדיגיטלית כשיטת ריפוי, ואולי בעתיד ידעו. אולם אין ספק – שהן הליך היצירה הדיגיטלי והן תוצריו, הם חלק מהעולם היצירתי שאנחנו חיים בו, הם מאפשרים ביטוי ליוצריהם, ויש ערך לא רק בתוצר שלהם אלא גם בתהליך. ביחד עם זאת, נאמר כי התהליך בו קיימים רק האומן ועצמו, בו מתאפשר לאומן “לנטרל” את המיינד, את השכל והמחשבה, ולהתקיים לשעה קלה בתוך מרחב שיש בו יצירה בלבד – הוא פסק זמן מבורך שיש בו ערכים טיפוליים עצומים, גם כשאנחנו לוקחים את הזמן ליצירה באופן לא מונחה או טיפולי, בפרטיות הבית שלנו.

לחזור אל המכחול והבד

העולם משתנה, וההיבטים הדיגיטליים הם חלק בלתי נפרד מאותו עולם חדש שנולד ממש כעת. אבל הרגעים שלנו בשקט מול המחשב אינם מחליפים רגעים של ביטוי אישי בלתי אמצעי, בלתי “מחושמל” או מהבהב, ומומלץ גם אם היצירה הדיגיטלית מאפשרת לכם גילוי כישרונות, אפשרויות, ויכולות חדשות שלכם – להתמסר גם ליצירה “בדרך הישנה”. בסטודיו עם מורה או מטפל אהוב, בבית כשיש שעה של שקט, או בכל מסגרת אחרת – היצירה המסורתית עוד יש לה (ותמיד יהיה לה) מה להציע לנו.

על התהליך הדיגיטלי, על יצירה ועל העצמה נשית

דווקא בסביבה גברית, ממוחשבת, הייטקיסטית, שבה גם הנשים מתחברות לצדדים המעשיים, היעילים והטכנולוגיים בהן – אנחנו מוצאים שתהליכים של העצמה נשית, בהם אנחנו מתחברים אל העוצמות הנובעות מתוך הנשיות, מתחברים ביחד בקבוצה נשית מנצחת, מאפשרים לנשים רבות לגלות את העוצמות הפנימיות שלהן, להתנהל בעולם הזה מתוך חיבור פנימי חזק ואותנטי יותר ולחיות חיים שלווים ושמחים יותר (בתוך ה”ליהטוט” הנדרש הזה, כל העת, בין הקריירה לבית). תהליכים של העצמה נשית מאפשרים “פינה שקטה” בה כל אישה יכולה להפוך למרכז הסיפור של עצמה, להתחבר לקול הפנימי שלה ולהתוודע לרצונות, לקשיים, למתנות, לשמחות, ולכוונות שלה.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

Call Now Button